• עידן ירון

עוד על הרב אליהו רחמים זייני

הרב אליהו רחמים זייני – נצר לשושלת תלמידי חכמים שמקורה ברבי יוסף יושתו מהעיר חאאן בצפון-מזרח אנדלוסיה שבספרד, הנמשכת ברציפות כאלף שנים ומגיעה בשורשיה עד לתלמידי הרי"ף (רבי יצחק בן יעקב אלפסי, 1103-1013) – עוסק כעניין מרכזי בסוגיה של "מוסר יהודי לעומת מוסר נוצרי". הבחנה זאת התחדדה אצל הרב בעקבות לימוד חיבורו בשם הזה של הרב אליהו בן‑אמוזג. הרב בן-אמוזג נולד ב-1822 בליבורנו, עיר נמל בטוסקנה שבאיטליה שבה התגוררה במאה השבע-עשרה והשמונה-עשרה אחת הקהילות היהודיות העשירות באירופה. הרב בן-אמוזג כיהן שם ברבנות כמעט חמישים שנה, עד למותו ב‑1900.


משפחתו של הרב בן-אמוזג הגיעה לאיטליה מפאס, העיר השנייה בגודלה במרוקו. לדברי הרב זייני, למרות התבססותה של המשפחה שם היה למוצא המרוקני של הרב השפעה ניכרת על התפתחותו האינטלקטואלית.


הרב זייני הדגיש את הקרבה הרעיונית העצומה להבנתו בין רעיונותיו של הרב בן-אמוזג לבין אלה של הראי"ה קוק. הוא טען כי כבר בדורו הצליח הרב בן-אמוזג להגשים בכתביו כמה מן התוכניות הרוחניות הגדולות שהראי"ה קוק וקרא להגשמתן. זאת ועוד, הוא הציג את שני הרבנים שכם אל שכם, כשני ענקים המחברים מזרח ומערב.


הרב זייני הבהיר כי אם הנצרות הצליחה ליצור אשליה של הוראת חסד, הרי שהיה זה מפני שנטלה מהיחיד, מהמשפחה, ובעיקר מהמולדת, את הכול; זאת כדי להפקידו בידי כלל האנושות. הנצרות היא שהזינה את האגואיזם כציר המרכזי של המוסר, וכן את האינטרס העצמי כייעודם של החיים – כלומר, את השעבוד למה שמכוּנה בחברה המערבית "זכויות הפרט" או "כבוד האדם וחירותו". הנצרות אחראית גם להתפשטותן של התנועות למען השלום, שנועדו להפיל כל גבול בין עמים ולאומים; כל הבחנה בין תרבות לתרבות, בין דת אחת לדת, בין שאיפות עליונות לשאיפות אחרות.


הרב זייני הסיק כי המוסר בשיא טוהרתו ובכל שִיגובו אינו יכול להיות אלא לאומי – כאשר במרכז הגותו עומדת, כמובן, הלאומיות היהודית. המוסר היהודי, הוא ולא אחר, משמש בסיס למוסר האוניברסלי, עם אימוצו על ידי אומות העולם.


בעת ששהה בפריז (לשַם היגרה משפחתו מאלג'יריה ב-1962), הרב זייני היה קרוב לרב יהודא ליאון אשכנזי (שנודע בכינוי מניטו), יליד אלג'יר שהיה ידיד אישי של אביו. כמו כן, הוא הושפע במידה רבה מכתביו של הפילוסוף היהודי-הצרפתי עמנואל לוינס, יליד קובנה שבליטא. כאשר הרב זייני הגיע ארצה בתחילת 1970, הוא פנה לפרופ' לוינס וביקש ממנו את הרשות לתרגם את אוסף מאמריו לעברית.


הרב זייני טען בזמנו כי בעקבות המרצתו הגיעה לשב"כ עדוּת המזהירה מפני רצח ראש הממשלה יצחק רבין על ידי יגאל עמיר. לדבריו, "הימין הקיצוני הוא זה שרצה למנוע את הרצח: זה בא מאיתנו, לא מהם". הרב העיר כי "השב"כ צריך להוריד את הלהבות, ולא להאשים ב'טרור יהודי': כאשר רוצים למנוע תופעות קיצוניות ביהודה ושומרון, לא צריך לצעוק 'טרור יהודי' אלא להעניק את הביטחון לכל תושבי מדינת ישראל". באשר לקונספירציות ביחס לרצח ראש הממשלה יצחק רבין, הרב הסביר: "יש נקודות שנשארו בערפל עם סימני שאלה גדולים ביותר. יש הרבה דברים שצריכים בירור נוקב" (אתר ערוץ 7, 7.9.2015).


בעקבות פגישתו האחרונה של הרב עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, הוא הבהיר: "לא אנחנו הזמנו את ראש הממשלה לישיבה; הוא ביקש להגיע, וקיבלנו אותו בברכה". הוא הוסיף: "חיזקנו אותו וגם מתחנו עליו ביקורת על מה שצריך". הרב דיבר בשבחה של מדינה אחת, המיועדת לעם ישראל בלבד, על כל שטחה של ארץ-ישראל. באותה ההזדמנות, הוא תקף את ביטול ההסכם מול "עוצמה יהודית", וטען כי זהו "פשע בל יכופר, מעשה בוגדני" (אתר קול חי, 11.2.2020).


הכתבה מבוססת על: הרב אליהו בן-אמוזג, מוסר יהודי לעומת מוסר נוצרי. (תורגם מצרפתית בתוספת הערות ומראי מקומות בידי הרב ד"ר אליהו רחמים זייני). חיפה: הוצאת ישיבת "אור וישועה", 2007.

58 צפיות
88x31.png

הזכויות לאתר עידן ירון ולכל התכנים המופיעים בו שמורות בכפוף לרישיון 

Creative Commons ייחוס-ללא שימושים מסחריים 4.0